Tips på träning och motivationen!

Tänkte att jag skulle tipsa lite om hur man får motivationen till att träna och fortsätta sin träning. Många har så svårt att hålla det uppe och jag tror att man sätter för stora mål innan man ens börjat sätta igång.
Sådär var jag med, jag började i en vecka sen tröttnade jag. Har slösat flera tusen pga detta och det är helt onödigt!
 
Min motivation kom under uppbrottet med killen samtidigt som jag och mammam fick slaget om att det inte blir någon operation. Negativa situationer brukar vara antingen grunden till motvation eller så drar det ner en totalt. I mitt fall var blev det motivationen denna gången. Men sen är jag den som brukar ge upp, men jag tvingade mig själv och tro mig, det var ett helvete i början men jag gjorde det! Jag började smått första veckan att bara promenera/PW varje dag för att få bort mina negativa tankar.
Efter uppbrottet började jag med tre pass i veckan plus PW resten av dagarna. Jag fick tvinga mig själv för jag ville inte hamna i en nedstämd bubbla som jag var i för ett år sedan.
Jag tänkte aldrig "jag orkar inte idag". Jag tog på mig mina träningskläder, förberedde mig mentalt redan när jag vaknade på morgonen och stack iväg då det var dags.
 
- Ha små mål istället för stora. T.ex: "Idag ska jag klara mig igenom passet och ge mitt allt".Gå in med den inställningen redan från när du vaknar!
- Ha långsiktiga mål som har med hälsan att göra! Det TAR tid att få till den där kroppen man vill ha och jag tror att fokuserar man för mycket på utseendet så tröttnar man. Det som märks av direkt är hälsan, redan efter första passet. Så ha det som långsiktigt mål, att må bra. Då håller sig motivationen uppe. Dessutom kommer kroppen på köpet. När du är igång, då kan du börja tänka på utseendet mer :)
- Ät ordentliga måltider varje dag. Börja alltid med en bra frukost, vakna med en bra inställning till träning så kan jag lova att resten av dagen blir uppiggande och bra!
- Du behöver inte hälla i dig flera liter vatten varje dag. Självklart ska du dricka vatten, absolut! Men du behöver inte hälla i dig det. Jag brukar förberedda kroppen med att dricka t.ex ingefärate och kamomillte under dagen, ekologisk jucie, ett glas mjölk och resten vatten. Kan vara tröttsamt och jobbigt för magen att hälla i sig för mycket vatten, jag tycker det iaf.
- Tvinga dig själv att gå och träna. Tänk inte, sätt på dig träningskläderna och bara gå. Du kan konstruera dina tankar hur du själv vll. Genom att tänka samma tanke varje dag ställs din hjärna om till att börja tänka så. Testa en vecka så kommer du märka att du är på det spåret.
- Skaffa snygga träningskläder! Det är något jag tycker att man kan investera i och unna sig med. Och kör på färg! Inget svart! Färg gör dig gladare och piggare, dessutom är det snyggt och kan göra vilken grå dag som helst lite piggare. Köp bra skor och var inte rädd för att ta på dig dem där snygga träningsoutfiten och tänk inte på hur de skulle sitta på dig. De är till för att användas och om inget annat så kommer de se snygga ut på dig när du tränar!
- Träna något varje dag! 7 hårda pass behövs verkligen inte, men någon form av träning varje dag håller också motivationen uppe. Det kan vara allt från gymmet, konditionspass, PW, promenad, övningar hemma, pilates, yoga, rörlighetsträning, dans, jaa finns allt möjligt. Tränar du hårt ena dagen, kör något lugnare nästa dag.
Här får du unna dig en dags vila. Detta gjorde jag till en början, sen gick jag ner till några dagar i veckan bara men min motivation är fortf uppe. Dessutom ger variation resultat och det är roligare att variera sig än att köra samma träningsform varje vecka!
- Något av det viktigaste; väl den träningsform DU tycker är roligt! Är inte träningen rolig så kan du glömma motivationen. Det ska vara roligt att ta sig till träningen, du ska längta efter den! Jag kör endast pass och dansar en dag i veckan. Gym är inte roligt tycker jag df skippar jag det.
- Du kan träna gratis. Japp, träning behöver inte kosta så den ursäkten finns inte. Dansa, pilates, yoga, rörelseövningar, styrkeövingar kan du köra hemma framför Youtube. I vissa parker ute finns träningsredskap och konditionstränings kan du köra både ute eller inne om du är kreativ. Som sagt inga ursäkter på att du inte har råd ;)
- Följ inspirerande bloggar/instagram. Då menar jag hälsosamma, inprirerande bloggar som verkligen fokuserar på en hälsosam stil och inte där fokus är på endast kroppen! Alexandra Bring är en av mina favoriter!
- Har upprepat mig en del men inställningen är allt. Har du den rätta inställningen så fort du vaknar så kommer din dag garanterat att bli bra.
 
Med andra ord, en bra start på dagen: Frukost plus ordentliga måltider under dagen, positiv inställning med lite tvång, tänk inte- just do it! Efter knappt någon vecka kommer träning att vara en rutin precis som mat och sömn :)
 
Jag är inne på min fjärde vecka och det är kryss i taket! Har nog aldrig tränat så pass länge och min motivation är fortf på topp! Lycka till och kom ihåg, träna BARA för dig själv och ingen annan! ♥
 
| |
#1 - - Liborius:

BRA inlägg:)

Svar: Tack!
Välkommen!

#2 - - Lina:

Jättebra tips verkligen!:)

Svar: Tack, härligt att höra!
Välkommen!

Upp